lördag 7 januari 2012

tekakor

upptäckte att vi hade nästan slut matbröd hemma o jag hade redan varit på affären så jag ställde mig vid spisen i köket o en stund senare hade jag bakat dessa.
ingredienser:
50 g margarin
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl

gör så här:
 smula jästen i en bunke. smält margarin i en kastrull häll i mjölken värm till fingervarmt (37 grader). häll i vätskan i bunken rör ut jästen. tillsätt salt , socker o häll i mjöl o rör till en deg o knåda.
låt jäsa under bakduk 30 minuter. ta upp degen o knåda ,dela degen i två delar o rulla ut dem till rullar. skär sen i bitar varje rulle 6-7 bitar , platta el kavla ut varje bit lägg på bakplåtsklädd plåt o nagga med gaffel ,jäs ytterligare 30 minuter ,grädda mitt i ugnen på 225 grader ca 10-12 minuter.

Inga kommentarer: