måndag 11 juli 2011

baconbiffar

...det blev inte riktigt så varmt o soligt som jag trodde på morgon.
jag har haft en skön morgon. på förmiddagen så har jag vattnat blommorna suttit ute på balkongen en stund ,trots att det var skuggigt. tvättat kläder ,hängt o vikit tvätt ,diskat o plockat. sen efter det så tog jag en promenad ut på byn för att handla några matvaror.
när jag sen kom hem så hade det blivit molnigt ute så jag ställde mig vid spisen och rullade baconbiffar.
här är receptet:
ca 500 g köttfärs
1 hackad lök
1 ägg
ströbröd svälld i ett halvt glas vatten
ca 2 tsk salt
ca 2 krm svartpeppar
rör sen i hop allt  o forma till avlånga biffar vira runt baconskivor på varje biff.
lägg i en ugnsform och ställ in i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.
när dem är klar flyttar jag dem till stekpannan startar kokplattan  o gör en sås som innehåller :
1 burk creme fraiche
1 pkt grädde
smaksätter med en köttbuljongtärning o lite smulad basilika ( 1 tsk ungefär) ,låter puttra ett par minuter o färgar såsen med såskulör för att få en fin färg.
lycka till =)

Inga kommentarer: